Nieuw: Lineaire Algebra I - SOHO #WiskundePlantyn

De reeks SOHO #Wiskunde Plantyn is bedoeld om leerlingen te laten kennismaken met wiskunde op academisch niveau. Na Groepentheorie, is er nu ook Lineaire Algebra I.

SOHO #Wiskunde Plantyn

Elk boekje in de reeks SOHO #Wiskunde Plantyn behandelt een wiskundig onderwerp

•  dat aansluit bij de vooropleiding van een leerling uit het secundair onderwijs (SO) in een wiskundig sterke richting
  • in de stijl van wiskundecursussen in het hoger onderwijs (HO)

Naast het aanreiken van wiskundige kennis, wil elk boekje vooral een kennismaking bieden met academische wiskunde. Dat maakt de overgang naar het hoger onderwijs minder zwaar.

De samenwerking tussen academische wiskundigen en leerkrachten zorgt voor kant-en-klare teksten, die in de klas of voor zelfstudie kunnen gebruikt worden. Sommige boekjes vertrekken vanuit toepassingen, sommige vanuit de axioma’s, maar steeds wordt de theorie nauwgezet opgebouwd, met aandacht voor exactheid en bewijstechniek.

Lineaire Algebra I

Lineaire algebra maakt deel uit van de basiscursussen wiskunde in zowat alle wetenschappelijke studies van het hoger onderwijs: wiskunde, fysica, chemie, informatica, economische wetenschappen, alle ingenieursrichtingen…

Een didactisch doordachte kennismaking met deze leerstof in de derde graad van het secundair onderwijs vormt daarom een bijzonder nuttige voorbereiding op verdere wetenschappelijke studies.

Maar de doelstelling is breder: dit boekje laat de lezer ook kennismaken met een axiomatische en dus abstracte opbouw van een wiskundige theorie, zoals dit in het academisch hoger onderwijs de standaard is.

Het instapniveau is aangepast aan de voorkennis van leerlingen van een derde graad secundair onderwijs en de abstracte theorie wordt op een heldere manier opgebouwd, ondersteund door talrijke voorbeelden en een brede waaier aan concrete en theoretische opdrachten.

Bekijk de inhoudstafel en het voorwoord

Lineaire Algebra II

Later dit jaar verschijnt ook Lineaire Algebra II.