Nieuw: Lineaire Algebra II - SOHO #WiskundePlantyn

De reeks SOHO #Wiskunde Plantyn is bedoeld om leerlingen te laten kennismaken met wiskunde op academisch niveau. Na Groepentheorie en Lineaire Algebra I is er nu ook Lineaire Algebra II.

SOHO #Wiskunde Plantyn

Elk boekje in de reeks SOHO #Wiskunde Plantyn behandelt een wiskundig onderwerp

• dat aansluit bij de vooropleiding van een leerling uit het secundair onderwijs (SO) in een wiskundig sterke richting
  • in de stijl van wiskundecursussen in het hoger onderwijs (HO)

Naast het aanreiken van wiskundige kennis, wil elk boekje vooral een kennismaking bieden met academische wiskunde. Dat maakt de overgang naar het hoger onderwijs minder zwaar.

De samenwerking tussen academische wiskundigen en leerkrachten zorgt voor kant-en-klare teksten, die in de klas of voor zelfstudie kunnen gebruikt worden. Sommige boekjes vertrekken vanuit toepassingen, sommige vanuit de axioma’s, maar steeds wordt de theorie nauwgezet opgebouwd, met aandacht voor exactheid en bewijstechniek.

Lineaire Algebra II

Lineaire algebra maakt deel uit van de basiscursussen wiskunde in zowat alle wetenschappelijke studies van het hoger onderwijs: wiskunde, fysica, chemie, informatica, economische wetenschappen, alle ingenieursrichtingen…

Een didactisch doordachte kennismaking met deze leerstof in de derde graad van het secundair onderwijs vormt daarom een bijzonder nuttige voorbereiding op verdere wetenschappelijke studies.

In dit tweede boekje over lineaire algebra vormen toepassingen het uitgangspunt. Het beschrijven van evolutieprocessen leidt tot enkele belangrijke vragen in verband met eigenvectoren, machten van matrices en hun convergentie. In de centrale hoofdstukken worden de nodige wiskundige begrippen en stellingen algemeen en rigoureus aangebracht en worden de vragen uit het eerste hoofdstuk beantwoord. Een korte studie van stochastische matrices brengt de lezer in het laatste hoofdstuk terug bij enkele toepassingen, die nu op een wiskundig gefundeerde en efficiënte manier aangepakt kunnen worden.