"STEM verdient eigen opleiding leerkrachten"

Op 9 mei 2016 publiceerde de Academie voor wetenschappen een standpunt over STEM-onderwijs en de rol van leerkrachten in wetenschappen, wiskunde, technologie en engineering.

Wat is uw standpunt? Laat een reactie achter onderaan dit artikel en start het debat.

"STEM verdient eigen opleiding leerkrachten"

Science, Technology, Engineering en Mathematics: STEM is actueel in Vlaanderen. STEM-richtingen in scholen, het succes van de STEM-academies, het STEM-kader. In een steeds complexere en technologiegedreven wereld twijfelt niemand aan het belang van goed en aantrekkelijk onderwijs in wetenschappen, wiskunde en techniek. Hoe moeten we ons onderwijs hervormen? Welke lerarenopleidingen wensen we voor de STEM-leerkracht van de toekomst?

Een uitgebreid rapport van de KVAB (Vlaamse Academie voor wetenschappen) doet didactische aanbevelingen voor onderwijs in wetenschappen, wiskunde en techniek, die deze uit het STEM-kader uitdiepen. Het moedigt scholen aan om een STEM-departement in elke school te organiseren en bepleit de noodzaak van een educatieve masteropleiding in STEM, die men na een academische bachelor kan volgen, om lesbevoegdheid te krijgen in de derde graad, na vijf jaar.

Volgende week woensdag organiseert de Academie een debat over dit thema. De Academie nodigt alle leerkrachten van harte uit om mee te discussiëren over dit belangrijke thema.

Download het volledige standpunt of ga naar de studienamiddag.